חוק ההסדרים 2010-2011 – תחילתו של סדר בענף הסלולר

8 בפבר, 2011 | מאת | קטגוריות: הגנת הצרכן

חוק ההסדרים 2010-2011 – תחילתו של סדר בענף הסלולר / מאת עו"ד אהוד חיים חגואל
 

תחילתה של שנת 2011 התאפיינה במהפכה משמעותית בשוק התקשורת הסלולארי, שעה שמשרד התקשורת העביר  שורה של תיקונים חקיקתיים במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (המוכר גם  כ"חוק ההסדרים", אשר הינו חוק המכיל בחובו תיקוני חקיקה נרחבים אשר מטרתם קידום רפורמות במשק והקטנת ההוצאות התקציביות של המדינה) אשר מטרתם הסרת חסמים שמנעו מעבר מחברה סלולארית אחת לאחרת.
 
בין השינויים והתיקונים החוקיים המהותיים שבוצעו כלולים השינויים הבאים:

  1. הגבלת תשלום והפסד הטבה בשל ביטול הסכם למתן שירותי רדיו טלפון נייד – במסגרת תיקון זה קבע משרד התקשורת כי החל מתאריך 01.01.2011 ייאסר על החברות הסלולאריות לקבוע בהסכמיהן החדשים "קנסות יציאה" מופרזים כפי שנהגו לעשות בעבר, ולכל היותר תוכלנה החברות לגבות ממנוי המעוניין להפסיק את ההתקשרות עימן סך של 8% מהחשבון החודשי הממוצע במשך כל תקופת ההתקשרות כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות בלבד (יצוין כי החל מתאריך 01.02.2011 ההוראה הנ"ל חלה אף על המנויים הותיקים של חברות הסלולר אשר היו מצויים בתקופת התחייבות).
  2. הגבלת פירעון מיידי של עסקאות לרכישת ציוד קצה – במסגרת תיקון זה נאסר על חברות הסלולר לפרוע באופן מיידי את התשלומים שנותרו למנוי עבור המכשיר שרכש, אלא על החברה לאפשר למנוי שביקש לעזוב אותה לפרוע את התשלומים שנותרו לו באמצעות עסקת אשראי בתשלומים ולא באמצעות פירעון מיידי.
  3. פתיחת טלפונים סלולאריים לשימוש בכרטיסי SIM של חברות שונות – בעבר חסמו חברות הסלולר השונות את הטלפונים הסלולאריים שמכרו ללקוחותיהם באופן שבו יכלו הרוכשים להשתמש במכשיר הסלולר רק ברשת של החברה ממנה נרכש המכשיר, היום במסגרת החקיקה החדשה חל איסור על החברות הסלולאריות למכור מכשירי סלולר נעולים המיועדים לשימוש רק בכרטיסי ה-SIM של החברה. יתר על כן, החל מה-01.01.2011 חייבות חברות הסלולר לפתוח ללא תשלום כל מכשיר סלולר שנמכר על ידן בעבר במידה והוא נעול לשימוש כאמור.
  4. חובת ניטראליות ברשת – בכל הנוגע לניטראליות ברשת נקבע כי החברות הסלולאריות והיבואנים של מכשירי הקצה לא יגבילו בכל דרך שהיא את השימושים של המנויים בכל סוג של שירותים או יישומים המסופקים על ידם על גבי רשת האינטרנט הסלולרי (קרי: על חברות הסלולר נאסר להטיל מגבלות על שימוש באפליקציות מסוימות או בפרוטוקולים מסוימים ברשת האינטרנט).
  5. נדידה פנים ארצית – במסגרת תיקוני החקיקה שהתקבלו ובמטרה לאפשר כניסתן של חברות סלולאריות חדשות אשר יתחרו בשוק הסלולר הנשלט נכון להיום על ידי מספר מפעילים מצומצם ביותר, נקבע כי החברות הסלולאריות הקיימות תהא חייבות לארח את החברות הסלולאריות החדשות על הרשת שלהן וזאת עד שהחברות החדשות שיכנסו לשוק ישלימו את פריסת הרשת שלהן.

 

לאתר משרד התקשורת לחץ כאן

 
*יודגש, כי אין האמור במאמר זה בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ואישי ואין להסתמך על האמור במאמר זה לביצוע כל פעולה שהיא.

תגיות: , , ,

78 תגובות
הוספת תגובה »

  1. א.נ.,
    האם חברות הסלולר רשאיות עקב החוק החדש, להעלות מחיר גם להסכמים חתומים, באמצע חבילת תקשורת שלא הסתיימה
    הם העלו מחירים בצורה גורפת גם לאלה שסגורים איתם בחבילות תקשורת לתקופה ארוכה. (18 או 36 חודש)
    אודה לשמוע דעתכם
    בברכה
    ז'נט

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אפריל 6th, 2011 11:30:

    על מנת שחברת הסלולר תהא רשאית להעלות מחירים היא חייבת שתהא לה זכות לעשות כן מכוח ההסכם עליו חתמו הצדדים ובמידה ובהסכם לא רשום דבר, העלאת המחירים אסורה בהיותה שינוי חד צדדי של ההסכם עליו חתמו הצדדים.
    יתר על כן, לדעתי (למרות שהדבר טרם הוכרע בפסיקה) גם אם קיים בהסכם תנאי המאפשר לחברת הסלולר להעלות את מחיר השיחות באופן חד צדדי, המדובר בתנאי אשר קיימת חזקה כי הוא תנאי מקפח בחוזה אחיד בהתאם לסעיף 4(4) לחוק החוזים האחידים ולפיכך בית המשפט רשאי לבטלו או לשנותו ובמיוחד נכון הדבר שעה שהמדובר במקרים בהם ללקוח קיימת תקופת התחייבות.

  2. ניידתי את הסלולרי שלי מחברה לחברה אחרת. החברה ממנה ניידתי את הסללרי דורשת ממני כעת לשלם את התשלום שנותר לי עבור רכישת מכשירים .לתשלום בבת אחת. ומה גם שדורשת את התשלום בכרטיס אשראי בלבד כשאין ברשותי כרטיס שכזה. ואינה מוכנה לקבל תשלום כפי שעד היום שילמתי בהוראת קבע.
    האם דרישתה לתשלום בבת אחת הוא חוקי .וגם דרישתה לכרטיס אשראי שאין לי עד היום שילמתי בהוראת קבע .

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אפריל 25th, 2011 6:54:

    בהתאם להוראות החוק במידה והוסכם בין מנוי לבין בעל רישיון על תשלום לשיעורין בעבור ציוד קצה שרכש המנוי מבעל הרישיון, וביטל המנוי את הסכם ההתקשרות עם בעל הרישיון, לא יהיה רשאי בעל הרישיון להעמיד לפירעון מיידי את יתרת התשלומים של המנוי בעבור ציוד הקצה שרכש כאמור, והמנוי יהיה רשאי להמשיך לשלם את התשלום לשיעורין במועדים ובסכומים כפי שהיה עליו לשלם אלמלא הביטול.

    מיכה reply on יולי 9th, 2011 15:03:

    האם תוכל להפנות אל מס' הסעיף בחוק ?

    אהוד חגואל, עו"ד reply on יולי 25th, 2011 21:22:

    סעיף 51ב. לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב – 1982 קובע כדלקמן: "הוסכם בין מנוי לבין בעל רישיון על תשלום לשיעורין בעבור ציוד קצה שרכש המנוי מבעל הרישיון, וביטל המנוי את הסכם ההתקשרות עם בעל הרישיון, לא יהיה רשאי בעל הרישיון להעמיד לפירעון מיידי את יתרת התשלומים של המנוי בעבור ציוד הקצה שרכש כאמור, והמנוי יהיה רשאי להמשיך לשלם את התשלום לשיעורין במועדים ובסכומים כפי שהיה עליו לשלם אלמלא הביטול."

  3. שלום
    אני לקוח עיסקי בהתחייבות ל36 חודשים, שאלותי
    1 האם חברת הסלולר ראשית לעלות את המחירים פעמיים בשנה ( כל פעם בערך 5% )
    2 האם חברת הסלולר שחייבה אותי ביתר על פני מספר חודשים צריכה להחזיר את הזיכוי עם ריבית או קנס מדובר במאות שקלים
    תודה, גיל, הוד השרון

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 16th, 2011 22:23:

    באשר לשאלתך הראשונה, על מנת שחברת הסלולר תהא רשאית להעלות מחירים היא חייבת שתהא לה זכות לעשות כן מכוח ההסכם עליו חתמו הצדדים ובמידה ובהסכם לא רשום דבר, העלאת המחירים אסורה בהיותה שינוי חד צדדי של ההסכם עליו חתמו הצדדים.
    יתר על כן, לדעתי (למרות שהדבר טרם הוכרע בפסיקה) גם אם קיים בהסכם תנאי המאפשר לחברת הסלולר להעלות את מחיר השיחות באופן חד צדדי, המדובר בתנאי אשר קיימת חזקה כי הוא תנאי מקפח בחוזה אחיד בהתאם לסעיף 4(4) לחוק החוזים האחידים ולפיכך בית המשפט רשאי לבטלו או לשנותו ובמיוחד נכון הדבר שעה שהמדובר במקרים בהם ללקוח קיימת תקופת התחייבות.
    באשר לשאלתך השנייה, ככל שחוייבת ביתר הרי שעל החברה להשיב לך את הסכומים בהם חויבת ביתר בצירוף הפרשי ריבית והצמדה כחוק.

  4. שלום רב אני הייתי לקוח עיסקי ש ל סלקום למעלה מ12 שנה בתאריך בערך חודש וחצי לפני שניכנס החוק הציעו לי בטלפון תוכניות חדשות כי המתנתי בסבלנות שתיסתיים תקופת ההיתחייבות ואז הנציג הציע לי בטלפון תוכניות חדשות לי ולמישפחתי כאשר יש לי 2 בנות תאומות בצבא ולאחר חודש הסכום נישאר גבוהה הודעתי להם שבירצוני לעבור לחברה אחרת היום הם דורשים ממני סכום של קרוב ל10000 עשרת אלפים שקלים מפני שעזבתי לפני שהחוק ניכנס האם אני צרין לשלם את הסכום הנ"ל או שזה כולל אותי בחוק החדש בנוסף לא לקחתי מכשירים חדשים

    אודה לכם באם אקבל תשובה או להיתקשר לנייד 0525383487 בברכה רפי

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 16th, 2011 22:31:

    סעיף 3 (א) לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), תשע"א – 2011 קובע כדלקמן: "הוראות סעיף 51א לחוק התקשורת, כנוסחו בסעיף 2(6) לחוק זה, יחולו לגבי מנוי שביטל את הסכם ההתקשרות בינו לבין בעל רישיון, כאמור באותו סעיף, מיום כ"ז בשבט התשע"א (1 בפברואר 2011) ואילך; השר רשאי לדחות בצו את המועד האמור עד יום כ"ה באשר התשע"א (1 במרס 2011); ואולם לעניין הסכמי התקשורת שנכרתו ערב תחילתו של חוק זה, יראו כמנוי מי שהתקשר בהסכם התקשרות שנכרתו ערב תחילתו של חוק זה, יראו כמנוי מי שהתקשר בהסכם התקשרות עם בעל רישיון לקבלת שירות רדיו טלפון נייד לחמישים קווי טלפון לכל היותר".
    למותר לציין כי שר התקשורת לא הוציא צו המאריך את המועד הנ"ל.

    סעיף51א לחוק התקשורת כנוסחו בחוק הנ"ל ובחוק התקשורת עצמו קובע כדלקמן:
    "51א. (א) בפרק זה –
    "בעל רישיון" – בעל רישיון כללי למתן שירותי רדיו טלפון נייד ובעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת;
    "תקופת התחייבות" – תקופה הקבועה בהסכם ההתקשרות שבין בעל רישיון לבין מנוי, שביטול ההסכם על ידי המנוי במהלכה, כרוך בתשלום או בהפסד הטבה;
    "תשלום" – לרבות החזר הטבה שניתנה למנוי בעת ההתקשרות עם בעל הרישיון או במהלך תקופת ההתקשרות.
    (ב) ביטל מנוי של בעל רישיון את הסכם ההתקשרות עמו במהלך תקופת ההתחייבות, לא יגבה ממנו בעל הרישיון תשלום, ולא ימנע ממנו הטבה שהיה מקבל אלמלא הביטול, אם שיעורם הכולל עולה על סכום התקרה; על אף האמור, בעל רישיון רשאי לגבות את יתרת תשלומי המנוי בעבור ציוד הקצה כאמור בסעיף 51ב, וחובות שצבר המנוי; לעניין זה –
    "מנוי" – מי שהתקשר בהסכם התקשרות עם בעל רישיון לקבלת שירות רדיו טלפון נייד למאה קווי טלפון לכל היותר;
    "סכום התקרה" – 8% מממוצע החשבון החודשי של המנוי בעבור שירותי בעל הרישיון שצרך המנוי במהלך תקופת ההסכם עד למועד ביטולו, כשהוא מוכפל במספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות.
    (ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מכל זכות הקיימת למנוי לפי הוראות כל דין."

  5. שלום לך ,ותודה על המידע!
    אני קשור בהתחייבות לחברת פלאפון דרך חברה שהיא ,כביכול עיסקית ,ולכן המספר הוא אינו שלי ואני מבין שאני לא יכול לנייד אותו ,אך מה לגבי ההתחיבות האם אני צחויב להם? לחברת הבת הזו?
    בתודה שמואל.

    אהוד חגואל, עו"ד reply on יולי 26th, 2011 1:07:

    השאלה האם אתה "מחוייב" לחברת הבת או לא תלוי בין היתר בהסכם אשר עשית איתם.

  6. שלום

    אני לקוח פרטי ויש לי שאלה כללית לגבי רכישת מכשירים.

    נניח שאני רוכש מכשיר חדש באופן עצמאי בארץ או בחו"ל.
    שמעתי מחברים שישנה אפשרות לפרוש את התשלום בגין המכשיר שרכשתי עצמאית לתקופת החבילה (נניח 36 תשלומים) ולקבל עליו החזרים כאילו היה נקנה מחברת הסלולר.

    נניח אם מכשיר X עולה בחברת הסלולר 4140 ש"ח והדיל אומר : תדבר מעל 300 ש"ח תקבל החזר של 115 ש"ח.
    עכשיו נניח הלכתי וקניתי את המכשיר X באופן עצמאי ב 2880 ש"ח.
    אם אדבר מעל אותם 300 ש"ח, אוכל לקבל גם כן החזר (לצורך העניין עכשיו ההחזר הוא רק 80 ש"ח)?
    או אולי אקבל את אותו החזר של 115 ש"ח ותקופת התשלומים תרד?

    תודה מראש,
    רועי.

    אהוד חגואל, עו"ד reply on יולי 26th, 2011 1:00:

    לא מוכרת לי אפשרות חוקית שכזאת והדבר אף איננו נראה הגיוני, אלא אם כן הדבר נקבע מפורשות בהסכם ההתקשרות שלך עם חברת הסלולאר (בהסכמים אפשר להסכים כמעט על הכל).
    מה שנקבע בחוק ולכך אולי אתה מתכוון זה שבמידה והוסכם בין מנוי לבין בעל רישיון על תשלום לשיעורין בעבור ציוד קצה שרכש המנוי מבעל הרישיון, וביטל המנוי את הסכם ההתקשרות עם בעל הרישיון, לא יהיה רשאי בעל הרישיון להעמיד לפירעון מיידי את יתרת התשלומים של המנוי בעבור ציוד הקצה שרכש כאמור, והמנוי יהיה רשאי להמשיך לשלם את התשלום לשיעורין במועדים ובסכומים כפי שהיה עליו לשלם אלמלא הביטול

  7. שלום,

    אני לקוחה של אורנג' מזה זמן רב ולאחרונה (באזור חודש אוקטובר 2010) שדרגתי את המכשיר שלי לאייפון דרך החברה.
    היום אני מבקשת להתנתק מהחברה והם טוענים שבגלל ששדרגתי את המכשיר לפני התאריך 1.1.2011 אז החוק שאוסר עליהם לגבות ממני פרעון מיידי לא תקף לגביי ואם אני רוצה להתנתק עלי לשלם את כל הסכום הנותר (כ 3500 ש"ח!!!) בבת אחת!
    היום אני משלמת את המכשיר בתשלומים חודשיים והבקשה שלי אליהם הייתה להמשיך ולחייב אותי חודש בחודשו כפי שנעשה עכשיו, אך הבקשה שלי נתקבלה בסירוב!
    האם זה חוקי?
    האם הם יכולים לדרוש ממני דבר כזה בטענה שהשדרוג למכשיר נעשה לפני ינואר 2011?

    לתשובתכם בהקדם אודה,

    בר

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 16th, 2011 22:27:

    טענת חברות הסלולר לפיה החוק איננו חל רטרואקטיבית הינה טענה מוכרת וידועה ומכל מקום בחוק אין התייחסות ברורה לדבר ומבדיקה שערכתי טרם מצאתי פסקי דין העוסקים בנושא.
    יחד עם זאת, לדעתי (והדגש הוא שכרגע מדובר על דעה) הפרשנות המוצעת על ידי חברות הסלולר הינה פרשנות שגויה ולא סבירה, תוך שפרשנות ראויה ותכליתית של החוק תחיל את ההגבלה גם על עסקאות של מכשירים שנרכשו טרם חקיקתו של החוק.
    הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי החוק למעשה קובע כי ממועד חקיקתו ואילך כאשר מנוי מודיע על ביטול העסקה אזי לא ניתן לגבות ממנו את היתרה בתשלומים וזאת מבלי להתייחס לשאלה מתי נרכשו המכשירים.
    יתר על כן, החוק נותן דגש על מועד ביטול העסקה ולא על מועד רכישת המכשיר (קרי: הסעיף "נכנס לפעולה" רק אם וכאשר המנוי מודיע על ביטול העסקה שכן במקרה והעסקה נמשכת כרגיל ברי, כי אין כל צורך בפנייה לסעיף ומכאן ניתן להבין כי המועד הרלוונטי הוא מועד הביטול ולא מועד הרכישה).

  8. שמי דניאל חייק
    עד עכשיו הייתי לקוח עסקי בסלקום. לפני שנה חידשתי את ההתחייבות שלי איתם ל-36 חודשים עבור 5 מספרים . לאחר כניסת החוק החדש על ביטול קנסות עברתי לפלאפון בידיעה שהחוב שיהיה עלי לשלום הינו 8% מממוצע החשבוניות שלי מה-12 החודשים ולאחר חישוב הסכום היהבערך 2500 ש"ח. לאחר הניוד קיבלתי חשבונית של סלקום בס"ך 12000 ש"ח!! עם חיוב של 21000 ש"ח על כל מספר . הם טונים בסלקום שפטור מכנסות הוא רק "על לקוחות חדשים". איך הם יכולים להגיע לסכום כזה והאם זה נכון?? אשמח מאד לתשובה מהירה והסבר. תודה מראש
    דניאל

    אהוד חגואל, עו"ד reply on יולי 25th, 2011 23:00:

    בשאלתך חסר המועד בו ביצעת את העברה בפועל, אולם ככל שביצעת את המועד במועדים אותם קובע החוק ככל הנראה הוטעית על ידי חברת התקשורת וזאת מאחר וסעיף 3 (א) לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), תשע"א – 2011 קובע כדלקמן: "הוראות סעיף 51א לחוק התקשורת, כנוסחו בסעיף 2(6) לחוק זה, יחולו לגבי מנוי שביטל את הסכם ההתקשרות בינו לבין בעל רישיון, כאמור באותו סעיף, מיום כ"ז בשבט התשע"א (1 בפברואר 2011) ואילך; השר רשאי לדחות בצו את המועד האמור עד יום כ"ה באשר התשע"א (1 במרס 2011); ואולם לעניין הסכמי התקשורת שנכרתו ערב תחילתו של חוק זה, יראו כמנוי מי שהתקשר בהסכם התקשרות שנכרתו ערב תחילתו של חוק זה, יראו כמנוי מי שהתקשר בהסכם התקשרות עם בעל רישיון לקבלת שירות רדיו טלפון נייד לחמישים קווי טלפון לכל היותר".
    למותר לציין כי שר התקשורת לא הוציא צו המאריך את המועד הנ"ל.

    סעיף51א לחוק התקשורת כנוסחו בחוק הנ"ל ובחוק התקשורת עצמו קובע כדלקמן:
    "51א. (א) בפרק זה –
    "בעל רישיון" – בעל רישיון כללי למתן שירותי רדיו טלפון נייד ובעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת;
    "תקופת התחייבות" – תקופה הקבועה בהסכם ההתקשרות שבין בעל רישיון לבין מנוי, שביטול ההסכם על ידי המנוי במהלכה, כרוך בתשלום או בהפסד הטבה;
    "תשלום" – לרבות החזר הטבה שניתנה למנוי בעת ההתקשרות עם בעל הרישיון או במהלך תקופת ההתקשרות.
    (ב) ביטל מנוי של בעל רישיון את הסכם ההתקשרות עמו במהלך תקופת ההתחייבות, לא יגבה ממנו בעל הרישיון תשלום, ולא ימנע ממנו הטבה שהיה מקבל אלמלא הביטול, אם שיעורם הכולל עולה על סכום התקרה; על אף האמור, בעל רישיון רשאי לגבות את יתרת תשלומי המנוי בעבור ציוד הקצה כאמור בסעיף 51ב, וחובות שצבר המנוי; לעניין זה –
    "מנוי" – מי שהתקשר בהסכם התקשרות עם בעל רישיון לקבלת שירות רדיו טלפון נייד למאה קווי טלפון לכל היותר;
    "סכום התקרה" – 8% מממוצע החשבון החודשי של המנוי בעבור שירותי בעל הרישיון שצרך המנוי במהלך תקופת ההסכם עד למועד ביטולו, כשהוא מוכפל במספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות.
    (ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מכל זכות הקיימת למנוי לפי הוראות כל דין."

  9. גם אני לקוח של אורנג' במשך 12 שנה ולאחרונה החלטתי להתנתק מהם ולנייד את המספר.
    מכשירי נרכש בחודש דצמבר 2009 ונותרו לי 18 תשלומים על המכשיר. גם כאן טענה מנהלת תיקי הלקוחות עימה שוחחתי שבמידה ואתנתק או אנייד את המספר אחוייב ביתרת התשלום במכה אחת והתיקון בחוק אינו חל עלי אלא על מכשירים שנרכשו לאחר ה1.1.11 בלבד.
    האם החוק חל על רכישות מכשיר רטרואקטיבית??? או שאכן מדובר במכשירים שנקנו החל מה1.1.11???
    ניסיתי לחפש את התשובה ברשת ולא הצלחתי למצוא.
    אודה לתשובה מהירה!

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 16th, 2011 22:13:

    טענת חברות הסלולר לפי החוק איננו חל רטרואקטיבית הינה טענה מוכרת וידועה ומכל מקום בחוק אין התייחסות ברורה לדבר ומבדיקה שערכתי טרם מצאתי פסקי דין העוסקים בנושא.
    יחד עם זאת, לדעתי (והדגש הוא שכרגע מדובר על דעה) הפרשנות המוצעת על ידי חברות הסלולר הינה פרשנות שגויה ולא סבירה, תוך שפרשנות ראויה ותכליתית של החוק תחיל את ההגבלה גם על עסקאות של מכשירים שנרכשו טרם חקיקתו של החוק.
    הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי החוק למעשה קובע כי ממועד חקיקתו ואילך כאשר מנוי מודיע על ביטול העסקה אזי לא ניתן לגבות ממנו את היתרה בתשלומים וזאת מבלי להתייחס לשאלה מתי נרכשו המכשירים.
    יתר על כן, החוק נותן דגש על מועד ביטול העסקה ולא על מועד רכישת המכשיר (קרי: הסעיף "נכנס לפעולה" רק אם וכאשר המנוי מודיע על ביטול העסקה שכן במקרה והעסקה נמשכת כרגיל ברי, כי אין כל צורך בפנייה לסעיף ומכאן ניתן להבין כי המועד הרלוונטי הוא מועד הביטול ולא מועד הרכישה).

  10. שמעתי מאורנג' את אותה הטענה. האם הם צודקים?
    מה נוסח החוק המדויק?
    מישהו תבע אותם?

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 16th, 2011 22:19:

    ראה תשובה לשאלה הקודמת.

    באשר לנוסח החוק, הסעיף אשר עוסק בתשלום בגין יתרות מכשירים מנוסח כדלקמן:
    "הוסכם בין מנוי לבין בעל רישיון על תשלום לשיעורין בעבור ציוד קצה שרכש המנוי מבעל הרישיון, וביטל המנוי את הסכם ההתקשרות עם בעל הרישיון, לא יהיה רשאי בעל הרישיון להעמיד לפירעון מיידי את יתרת התשלומים של המנוי בעבור ציוד הקצה שרכש כאמור, והמנוי יהיה רשאי להמשיך לשלם את התשלום לשיעורין במועדים ובסכומים כפי שהיה עליו לשלם אלמלא הביטול".

    כפי שניתן לראות בבירור הסעיף לא מתייחס למועד רכישת המכשיר אלא למועד הביטול ומשכך טענת חברות הסלולר נראית לי לא נכונה, אולם רק ימים יגידו ככל שהעניין יגיע לבית המשפט

  11. לגבי "הגבלת פירעון מיידי של עסקאות לרכישת ציוד קצה", האם זה רלוונטי גם למכשירים שנרכשו לפני ה 1.1.2011? או רק על מכשירים שנרכשו אחרי?

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 15th, 2011 23:52:

    טענת חברות הסלולר לפי החוק איננו חל רטרואקטיבית הינה טענה מוכרת וידועה ומכל מקום בחוק אין התייחסות ברורה לדבר ומבדיקה שערכתי טרם מצאתי פסקי דין העוסקים בנושא.
    יחד עם זאת, לדעתי (והדגש הוא שכרגע מדובר על דעה) הפרשנות המוצעת על ידי חברות הסלולר הינה פרשנות שגויה ולא סבירה, תוך שפרשנות ראויה ותכליתית של החוק תחיל את ההגבלה גם על עסקאות של מכשירים שנרכשו טרם חקיקתו של החוק.
    הסיבה לכך נעוצה בעובדה כי החוק למעשה קובע כי ממועד חקיקתו ואילך כאשר מנוי מודיע על ביטול העסקה אזי לא ניתן לגבות ממנו את היתרה בתשלומים וזאת מבלי להתייחס לשאלה מתי נרכשו המכשירים.
    יתר על כן, החוק נותן דגש על מועד ביטול העסקה ולא על מועד רכישת המכשיר (קרי: הסעיף "נכנס לפעולה" רק אם וכאשר המנוי מודיע על ביטול העסקה שכן במקרה והעסקה נמשכת כרגיל ברי, כי אין כל צורך בפנייה לסעיף ומכאן ניתן להבין כי המועד הרלוונטי הוא מועד הביטול ולא מועד הרכישה).

  12. שלום אדוני הנכבד !

    אשאל ברשותך לדעתך המקצועית, עת בחשבונית חודשית של חברת פלאפון הופיע וצץ לו לפתע חיוב פעוט של כ 5 ש"ח לערך בגין סולודו, דהיינו חיוב עבור מכשיר סלולרי הקבוע ברכב, בה בעת שאין ולא היה קיים מכשיר שכזה הקשור לאותו מספר פלאפון.

    פניתי לחברת פלאפון בהקשר זה וכל אשר עשו זה לבטל חיוב זה

    לכן כשם שזה ארע בחשבוני אני מניח שקיימים מנויים נוספים אשר אינם בודקים כמוני את חשבונותיהם , לכן האם לדעתך זה שווה בחינה ופתח לתביעה ייצוגית ?
    בברכה
    דטרה דוד – רחובות

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 15th, 2011 23:17:

    ככל שמדובר בטעות ולא בחיוב מכוון והטעות תוקנה במלואה לדעתי אין מקום להגיש תביעה ייצוגית.

  13. בכוונתי להתנייד מחברה סלולרית אחת לחברה אחרת. נאמר לי ע"י החברה שלי, כי יש לי התחייבויות בגין התכניות והמסלולים בגובה של 8% מממוצע החשבון החודשי שלי, ובמידה ואעבור לחברה אחרת, יהיה עלי לשלם את מלוא הסכום של ההתחייבויות בתשלום אחד מיידי.
    שאלתי – האם עלי לשלם את כל ההתחייבויות בתשלום אחד מיידי, או שניתן לפרוס למספר תשלומים ?
    האם יש לכך התייחסות בחוק החדש ?

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 15th, 2011 23:16:

    בהתאם לדין במידה והנך רוצא להתנתק באופן חד צדדי מחברת הסלולר הרי שדמי הניתוק אותם רשאית חברת הסלולר לגבות ממך הינם 8% מהחשבון החודשי הממוצע במשך כל תקופת ההתקשרות כפול מספר החודשים שנותרו למנוי בתקופת ההתחייבות.
    את התשלום הנ"ל רשאית חברת הסלולר לגבות בתשלום אחד וזאת להבדיל מתשלומים בעבור ציוד קצה שרכש המנוי מבעל הרישיון שאז לא יהיה רשאי בעל הרישיון להעמיד לפירעון מיידי את יתרת התשלומים של המנוי בעבור ציוד הקצה שרכש כאמור, והמנוי יהיה רשאי להמשיך לשלם את התשלום לשיעורין במועדים ובסכומים כפי שהיה עליו לשלם אלמלא הביטול

  14. שלום רב,
    גיליתי לאחרונה חיוב בחשבון בסך 17 ש"ח עבור יישום/משחק בדמי מנוי חודשיים.
    מבירור (מתיש) עולה כי החיוב נמשך מאז שקיבלתי את המכשיר (כבר 36 חודשים).
    אף אחד בחברה לא מצליח לתת הסבר מספק בגין מהות החיוב ואילו אינם מוכנים לזכות עבור החיוב השגוי לכל התקופה אלא רק שנה אחורה בלבד.
    האם יש לי סיכוי לקבל הכסף חזרה במלואו?
    האם יש חובה חוקית לחברה להציג את הסכמתי להצטרפות ליישום? (הקלטת שיחה/חתימה דיגיטלית על תקנון וכו')
    תודה,

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אוגוסט 15th, 2011 22:45:

    כאשר נגבה חיוב יתר שלא כדין הרי שניתן להגיש תביעה להשבתו וזאת בכפוף לתקופת ההתיישנות הקבועה בחוק.
    במקרה המתואר על ידיך ככל שלא נתת אישור לגבייה הרי שניתן להגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות לשם החזרת הסכומים שנגבו ממך ללא הסכמה (בניגוד להסכם) ומובן כי החברה תאלץ להוכיח כי נתת הסכמתך לגבייה ככל שהיא תטען כי ניתן אישור לגבייה.

  15. שלום עו"ד חוגאל,

    בסוף יוני 2011 התקשרתי עם בזק כנותן תשתית לאינטרט. ברצוני להתנתק מהם כליל.
    האם חוק ההסדרים מאפשר זאת? דיברתי היום עם נציג מבזק בינלאומי ונאמר לי שהחל מנובמבר 2011 אוכל להשתחרר מההתחייבות שלי לבזק. האם זה נכון?

    תודה,
    נעמה

  16. שלום רב,
    רכשתי מחברת סלקום חבילת דקות לשיחות מחו"ל. החבילה הינה של מספר דקות משולם מראש לזמן מוגבל (160 דקות לשבועיים).
    עם חזרתי לארץ התברר שעברתי את מיכסת הדקות ולכן חויבתי על כל דקה נוספת בסכום גבוה של 8.90 ש"ח לדקה.
    לא קיבלתי כל התראה מסלקום בSMS או בדרך אחרת שהחבילה עומדת להסתיים.
    האם סלקום היו חייבים להתריע בפני שניצלתי את כל הדקות או את רובן?
    אם לא התריעו, האם יש לי עילה לדרוש את החיוב בחזרה?
    תודה!

  17. עו"ד חגואל נכבד!

    לפני כשנה עברתי מרשת סלקום לרשת פלאפון, וברשותי נשאר מכשיר ישן של רשת סלקום.
    בבקשתי לאחרונה לפתוח את המכשיר הישן שברשותי לשימוש ברשתות אחרות ("פתיחת טלפונים סלולאריים לשימוש בכרטיסי SIM של חברות שונות"), נתקלתי בסחבת ובחוסר היענות.
    חברת סלקום מפנה אותי מנציג לנציג שלא עוזר, ואף ביקשה ממני להגיע בשנית בעצמי למרכז שירות, לאחר שבפעם הראשונה מסרו שמיצו את תהליך התמיכה הישירה איתי ולכן יחזרו אלי בפתרון לאחר 48 שעות (מן הסתם לא טרחו לחזור אלי).

    מה ניתן לעשות במקרה זה של התנערות מאחריות?

  18. במסגרת חוק ההסדרים 2011 נאסר על חברות הסלולר לפרוע באופן מיידי את התשלומים שנותרו למנוי עבור המכשיר שרכש. על החברה לאפשר למנוי שביקש לעזוב אותה לפרוע את התשלומים שנותרו לו באמצעות עסקת אשראי בתשלומים ולא באמצעות פירעון מיידי.
    הפסקתי את ההתקשרות עם חברת פרטנר, ונאמר לי שכיוון שרכשתי את המכשיר לפני כניסת החוק לתוקף, החוק לא חל עלי, ועלי לשלם את יתרת התשלומים בתשלום אחד. ובפועל, יתרת התשלומים נוכתה בתשלום אחד.
    האם טענת חברת פרטנר נכונה או שהחברה עברה על החוק.

  19. בוקר טוב
    להבנתי לפי החוק החדש חברות הסלולר מחוייבות להודיע לי כאשר חרגתי ממסגרת הדקות שברשותי
    מה ניתן לעשות כאשר לא קיבלתי שום התראה וחוייבתי במאות שקלים יותר?
    תודה

  20. כלקוחות עיסקיים עברנו מסלקום לאורנג.אין לנו תוכנית לשיחות אלא רק עלות (תשלום חודשי)מכשירים.חודש לאחר הניתוק קיבלנו חיובים בגין החזר הטבה ואנו לא יודעים על ההטבה וחודשים לאחר המעבר קבלו חשבון מסלקום עבור עלות כל המכשירים בבת אחת.אודה על העזרה לגבי החזר הטבה ולגבי עלות כוללת למכשירים ולא חיוב חודשי.תודה

  21. שלום אני רכשתי טלפון לקראת סוף שנת 2010 עם התחייבות ל 36 חודשים כרגיל . בחודש יוני 2011 , ניידתי את המכשירים לחברה אחרת . החברה הישנה עומדת לחייב אותי ב 10 לחודש ספטמבר ביתרת התשלומים עבור המכשיר בבת אחת , בסכום כולל של 2300 ש"ח . האם הם רשאים לגבות את התשלום בבת אחת ? היום הייתי בחברה והטענה הייתה שמאחר והתחייבתי לפני שנת 2011 עליי לשלם את כל הסכום בבת אחת ולא חל עליי איסור פרעון מיידי . האם זה נכון ? והאם כדאי לי לנסות לעצור את התשלום/ חיוב קרוב בכרטיס האשראי שלי או להיכנס להליך משפטי ? מחכה לתשובה , תודה מראש הילה .

  22. שלום רב
    לאחרונה רכשתי מכשיר אייפון ומכשיר מקביל לרכב.
    בזמן רכישת מכשיר הרכב לא נאמר דבר וחצי דבר בדבר עלות מנוי של 5 ש"ח לחודש. רק עלות המכשיר.
    לאחר שבוע קבלנו הודעה מפלאפון כי אני מחוייבת בעלות זו. בבירור עם נציג שירות של פלאפון נאמר לי כי משרד התקשורת מחייב גביית תשלום זה?
    משרד התקשורת מחייב גביית כסף?? (כלומר פלאפון לא רוצה אבל נאלצת)
    האם הדבר נכון ואם כן, במה הוא מעוגן.
    תודה

  23. שלום,
    איך חברות הסלולר מחשבות את ממוצע החשבוניות האחרונות? לדוגמא – האם שיחות חו"ל שבוצעו באופן חריג באחד משלושת החודשים האחרונים נכנסות לממוצע הקנסות?
    תודה מראש, רינת

  24. חיוב סולודו של 5 ש"ח בחודש. ברשותי טלפון ברכב למעלה משנתיים, וכמובן בזמן הרכישה לא היה שום חיוב לשימוש בו (לא שהיה תעריף וחייבו אפס, פשוט לא היה שום תעריף).
    מ- 1/1/11 הם מחייבים 5 ש"ח לחודש עבור השירות.
    אין לי מה לעשות עם המכשיר אלא בשירות זה, כלומר אני שבוי. בקשתי לבטל את השירות לקבל חזרה את התשלום עבור הטלפון ברכב, אסל הם כמובן סירבו, כי המכשיר שלי.
    אז מה אני אמור לעשות? לבטל את השירות ולהסאר עם טלפון בתור עציץ או לשלם?
    האם הם רשאים להמציא תעריף חדש להחיל אותו על מנויים קיימים שכמובן לא לקחו אותו בחשבון בזמן ביצוע העסקה.

  25. במידה ועברתי לחברה סלולארית ורכשתי מכשיר חדש,יש לי אפשרות לבטל את העסקה אם עדיין לא עבר שבוע?
    אוכל להחזיר את המכשיר שרכשתי או שיחייבו אותי עליו?
    עבר יום מאז שהתבצעה העסקה.
    אשמח לתשובה

  26. שלום רב ותודה רבה על המיידע הבהיר באתר,
    אישתי בת קיבוץ לשעבר לקוחה עסקית של סלקום מזה מספר שנים
    בחרנו לעבור לאורנג בשל דיל טוב שהוצע לנו
    נאמר לנו באורנג כי בשל החוק החדש אין לנו שום צורך בפניה לסלקום והם [אורנג] יבצעו הכל ולא נצטרך לשלם שום קנס
    עברנו לאורנג תוך ניוד המספר מסלקום
    קיבלנו חשבונית על סך של 800 ש"ח חיוב מסלקום, נאמר לנו בטלפון כי מאחר והיא לקוחה עסקית ולא פרטית אז ישנם תאריכי יציאה ספציפים ואם היינו יוצאים בתאריך שהיו אומרים לנו אז לא היינו משלמים. המשיך והציע נציג סלקום לנייד בחזרה לסלקום לקבל תאריך יציאה ואז לצאת וכך זה לא יעלה לנו. בנוסף: בחשבונית שקיבלנו על סך 800 ₪ נכתב כי החודש הוא האחרון בתוכנית ההתחייבות וכי הם מציעים לנו להמשיך באותם תנאים [במקרה החודש האחרון]
    שאלתי האם יש מה לעשות ? האם ניתן לתבוע ולדרוש שיבטלו את החיוב של ה800 ₪ ?
    תודה רבה רבה

  27. המשך
    מצאתי באתר של סלקום בשאלות ותשובות שניוד מתבצע למעט כאשר הוא של לקוח עסקי ואז בעל המספר היא "החברה"
    ואולי בגלל זה קנסו אותנו
    השאלה – האם ישנה באמת אבחנה בין לקוח עסקי לפרטי
    שנית, מדוע אני אשם שבוצע הניוד אם בעל המספר הוא לא אני אלא החברה "הקיבוץ" אזי שלא יאפשרו את זה מדוע עלי לשאת את המחיר ?
    תודה מראש

  28. שלום רב, לפני כשנה וחצי ניידתי את מכשיר הטלפון מחברת פלאפון לחברת: תקשורת סלולארית מושבים בשרון בע"מ, אשר נותנת שירותים של חברות סלולר. קיבלתי מכשיר חדש ותוכנית חדשה הכולל חבילת גלישה וכיוצ"ב. היום אני מבקשת לעזוב את החברה ומוכנה לשלם עמלת יציאה לפי התיקון לחוק התקשורת (ההסדרים), אולם החברה טוענת שהחוק לא חל עליה מאחר והיא התאגדות והיא לא חברת סלולר כפי שהיא מוגדרת בחוק. הסברתי כי החברה נותנת שירותים סלולארים כמו כל חברות התקשורת ולפיכך, התיקון לחוק חל עליה , אולם בחברה לא מקבלים את טענותיי , כך שכיום אני נמצאת במצב שאני בלית ברירה נשארת בחברה הנ"ל כאשר אני משלמת חשבונות טלפון מנופחים ומופרזים. עמלת היציאה הנדרשת מהחברה היא בסך 2400 ש"ח , סכום מופרך לכל הדעות בעיקר לאור העובדה שאני מנויה בחברה למעלה משנה וחצי. הייתכן הדבר? האם החוק באמת לא חל על החברה הנ"ל מהטענה שמדובר בהתאגדות סלולארית???

    אהוד חגואל, עו"ד reply on דצמבר 22nd, 2011 19:46:

    הסעיף הרלוונטי אליו מתייחסת שאלתך הינו סעיף 51א(ב) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב-1982 אשר קובע כדלקמן:
    "ביטל מנוי של בעל רישיון את הסכם ההתקשרות עמו במהלך תקופת ההתחייבות, לא יגבה ממנו בעל הרישיון תשלום, ולא ימנע ממנו הטבה שהיה מקבל אלמלא הביטול, אם שיעורם הכולל עולה על סכום התקרה; על אף האמור, בעל רישיון רשאי לגבות את יתרת תשלומי המנוי בעבור ציוד הקצה כאמור בסעיף 51ב, וחובות שצבר המנוי; לעניין זה –
    "מנוי" – מי שהתקשר בהסכם התקשרות עם בעל רישיון לקבלת שירות רדיו טלפון נייד למאה קווי טלפון לכל היותר למעט מי שהתקשר בהסכם התקשרות משולב כהגדרתו בסעיף 51ד(א);
    "סכום התקרה" – 8% מממוצע החשבון החודשי של המנוי בעבור שירותי בעל הרישיון שצרך המנוי במהלך תקופת ההסכם עד למועד ביטולו, כשהוא מוכפל במספר החודשים שנותרו עד תום תקופת ההתחייבות."

    סעיף 51א(א) לחוק הבזק מגדיר בעל רישיון כדלקמן:
    "בעל רישיון" – בעל רישיון כללי למתן שירותי רדיו טלפון נייד ובעל רישיון רדיו טלפון נייד ברשת אחרת;"
    לאור האמור לעיל, הרי שעל מנת שתהא תחולה לסעיף על החברה איתה התקשרת להיות "בעל רישיון".
    לפיכך, יש לבחון האם החברה עימה התקשרת הינה "בעל רישיון" ובמידה ולא יש צורך לבחון באיזה כובע אם בכלל היא מספקת שירותי רדיו טלפון נייד ומה אומר הסכם ההתקשרות שנחתם בינך לבין החברה.

    אוהד reply on דצמבר 17th, 2012 9:05:

    ומה קורה במקרה שהם לא בעלי רישיון?
    הם באמת יכולים לגזול כספים בצורה כזאת?
    אני באותה סירה.

    אורית reply on יוני 18th, 2014 22:08:

    שלום רב,
    הבעיה המתוארת זהה לבעיה בה גם אני נתקלתי. כשניידתי את הקו שלי מסלקום לחברה לתקשורת סלולרית נאמר לי ע"י הסוכן של החברה שלפי החוק שבדיוק נכנס לתוקף במידה ונרצה לעזוב לא ייגבו מאיתנו דמי יציאה וכי נצטרך לשלם רק את יתרת התשלומים שנותרה. כמובן שהוא הוסיף ואמר שלא נרצה לעזוב בשל הטיפול המסור שנקבל ממנו. אך לאחר תקופה קצרה אותו סוכן נעלם ואתו נעלמו הבטחותיו. המחיר שהחברה גובה מאיתנו גבוה. אף פעם אין אפשרות לדעת מהו גובה התשלום שנשלם. התשלום ששילמנו בהתחלה כמעט והכפיל את עצמו.
    מזה תקופה ארוכה אנחנו מבקשים לעזוב, ברשותנו 4 קווים, החברה דורשת שנשלם בנוסף לתשלום שנותר על מכשיר אחד , מעל 1000 שח דמי עזיבה על כל אחד משני הקווים המרכזיים ו250 ש"ח על שני קווים נוספים. סכום מופקע.
    מה עלי לעשות? אני ממש נואשת!!!!!

  29. אני נמצא בחברת אורנג" ואני עובר לפלאפון עכשיו יש לי עדיין בחברת אורנג מכשיר שנשארו 30 תשלומים הם אומרים שאם אני עובר עם הקוו לחברת פלאפון המכשיר נייד יבוטל לגמרי וינתן לשימוש כלל ואם אני רוצה שהמכשיר כן ימשיך לעבוד אצתרך לשלם את כל היתרה של המכשיר האם ז חוקי ואם כן או לא באיזה סעיף מופיע כ זה תודה…

  30. היי,
    אני מנויה בקאנטרי בשכונה שלי למשך שנה.
    לאחר תקופה שאני לא מנצלת את המנוי, החלטתי לבקש לבטלו.
    דבר ראשון שאמרו לי זה שאין ביטולים, ולאחר שאמרתי למזכירה כי קיים חוק במדינת ישראל שאוסר על חברות לחייב אותנו אליהם, היא אמרה לי "אנחנו לא שייכים לחוק הזה". וכמובן הסבירה לי כי חתמתי בתקנון כי אני יודעת שתקופת ההתחייבות היא לשנה.
    לאחר מכן הסבירה לי תנאי עזיבה מופרכים שעל כל יום שהייתי בקאנטרי אני צריכה לשלם 60 שקלים+ 5% דמי טיפול ואת ההפרש (במידה ויש כזה) אוכל לקבל רק אם אני כותבת סיבה מוצדקת למה אני רוצה לעזוב, שלאחר שיקולים של המנהל אני ידע אם הוא מוכן לבטל לי את המנוי או לא.

    מה אוכל לעשות??

  31. שלום רב,
    אני מעוניינת לעזוב את חברת הסלולר שלי, אך אני עדיין חייבת בתשלום של 30 חודש בעבור המכשיר שרכשתי. במהלך היותי לקוחת החברה, קיבלתי זיכוי מלא על עלות המכשיר הודות לגובה חשבונית חודשית מסוים.
    הבנתי כי במסגרת הרפורמות שנערכו, אני עדיין זכאית לקבלת הזיכוי המלא על המכשיר אף אם אני עוברת לחברה אחרת. האם הנ"ל נכון? אשמח להבהרה בנושא המחוייבות על תשלום בגין המכשיר במידה ומעוניינים לעבור לחברה אחרת.
    תודה רבה!

  32. שלום. אני הייתי לקוחה בחברת פלאפון, כיום אני משלמת את יתרת התשלומים שלי לבית משפט, לאחר שתבעו אותי. ברצוני לדעת האם זה חוקי שהם ניתקו לי את הקו לגמרי (גם שיחות נכנסות), למרות שאני משלמת בכל חודש?

  33. שלוב רב,

    תודה עבור המידע.
    יש לי שאלה נוספת: במידה וחברת הסלולר טוענת כי אין באפשרותה לבטל את נעילת המכשיר ולהפכו ל-SIM FREE, מה לשון החוק במקרה זה? האם היא מחוייבת להחליף את המכשיר באחר? אשמח להבהרות ואודה על כך.

    תודה רבה מראש,

    ירון

  34. שלום רב, בעלי עשה לפני כחודשיים עסקה עם חברת סלקים בה רחש (דרך החברה במחיר מוזל על שיחות ואסמסים) 6 מכשירים ש5 מהם שייכים לחברת גלקסי ואחד אייפון 4s בעקבות ההתפתחויות של חברות הוט וטלקום לגבי הוזלה משמעותית של 100 שח בלבד לחודש רציתי לדעת כמה יעלה לי לעזוב את חברת הסלולר בה רחשתי את המכשירים והאם זה כולל את עלות המכשיר עצמו? בתודה חני

  35. שלום,
    עברתי מאורנג' לסלקום והסלקום חייבו אותי לקנות כרטיס סים חדש. העלות שלו הייתה 223 שקלים!!
    ראשית אשאל- האם זה תקין? שהם חייבו אותי לקנות סים ושזה היה מחירו?
    באורנג' ופלאפון נאמר לי שמחיר סים לא יעלה על 49 ש"ח ע"פ חוק ( לא הצלחתי למצוא חוק כזה )
    ואילו נציגי סלקום התעקשו שבאפשרותם לתמחר את הכרטיס כרצונם.
    בנוסף, כשהושקה בשוק חבילה טובה יותר וביקשתי לעבור, נאמר לי שאין אפשרות לעבור חבילה באמצע חודש, אלא לחכות
    לסיום מסלול החיוב, כאשר ידוע לי בפירוש מחברות קודמות שהייתי בהן- אורנג' ופלאפון- שניתן לחייב חיוב יחסי.
    האם זה נכון?
    תודה רבה, מעיין

  36. שלום רב
    כאשר עוברים מתכנית לתכנית בסלקום מחוייבים לעבור לתכנית החדש (בד"כ הזולה יותר ) רק בתום מחזור החיוב החודשי בעוד שבאורנג' מאפשרים חיוב יחסי. מה אומר החוק לגבי מעבר זה באותה חברה?
    תודה על התשובה

  37. שלום,
    עד תאריך 30.5.12 שירתתי כקצינה במנהל האזרחי ומתוקף זה הייתי זכאית למכשיר של חברת פלאפון בכפוף להסכם חשכ"ל שנערך בשנת 2011. במסגרת ההסכם רכשתי מכשיר פלאפון עליו שילמתי כ-50 ש"ח בכל חודש ושירותים נוספים (גלישה, גיבוי, ביטוח מכשיר וכד'). עם שחרורי בחרתי להתנתק מחברת פלאפון, אף על פי שהוצע לי לעבור למסלול שסוכם בהסכם חשכ"ל-מסלול פורשים. סירבתי וביום שחרורי הודיעו לי במסגרת זיכוי החשבון במשרד התקשורת שאני מחויבת בתשלום של 160 ש"ח על התחייבות לביטוח המכשיר שאורכה 12 חודשים ובנוסף לקנס יציאה של כמעט 1,000 ש"ח על התחייבות לחבילת גלישה.
    לאחר שקראתי היטב את חוזה חשכ"ל המפורסם באינטרנט מצאתי שיש סעיף אחד בלבד המתייחס לפורשים עם מכשיר IPHONE הבוחרים לעבור חברה והנוסח הוא: "מנוי אשר יחליט לעבור עם המכשיר לרשת אחרת ימשיך לשלם לחברת פלאפון את עלות המכשיר החודשית על סך 89.9 שקלים חדשים (כולל מע"מ) למשך יתרת תקופת התחייבות המקורית. (במקרה זה לא יוכל להמשיך ולקבל זיכוי כנגד רף חשבונית)."

    פניתי לפלאפון בטענות הבאות:
    1. החוב אינו מידתי ולא עומד בחוק ההסדרים (8% מהמשכורת הממוצעת כפול מספר החודשים).
    2. לא יידעו אותי שאני מתחייבת לחבילת גלישה כשרכשתי את המכשיר וזה גם לא מצוין בהסכם החשכ"ל כלל.
    3. למיטב ידיעתי אסור להם לקשור אותי להתחייבות עבור שירותים מעבר ל-12 חודשים.

    תגובת נציגת החברה:
    1. ההסכם נערך מול איש הקשר ולא מולך (אני רכשתי את המכשיר באופן עצמאי בעמדה שהוקמה במנהל האזרחי ישירות מול נציג החברה).
    2. במקרים בהם יש לקוח עסקי עם מעל 50 לקוחות אין לחוק של ה-8% תוקף.
    3. פלאפון עובדים עם איש הקשר במשרד התקשורת ולא מיידעים ישירות את הלקוח.
    4. לא על כל חיוב אני צריכה להיות חתומה ("מראש אני אומרת לך שאת לא חתומה", "כמו שתגידי לי למה קיבלתי תשלום קבוע 32 ש"ח ולא 100 שקלים? אנחנו לא הלכנו וחתמנו עם כל אחד מהחשכ"לים!").
    5. התשובה המקוממת ביותר – החיוב מפלאפון מגיע למנהל האזרחי והם אלה שמחייבים אותי (- במקרה הזה הסברתי לנציגה שמדי חודש אני מקבלת את החשבון דרכם על שמי ולא דרך המנהל האזרחי ולא ייתכן שהם מתנערים מאחריות כך). – יצוין כי טרם חויבתי ובשיחת הטלפון עם נציג החברה ועם איש הקשר מטעם החברה שאל נציג פלאפון את איש קשר המנהל האזרחי את מי לחייב והאחרון השיב שאת הלקוח.

    מקומם אותי לראות איך חברות הסלולר מוצאות דרך לקשור אותך אליהם…

    אשמח לחוות דעתכם, תודה מראש.

    מירי reply on מאי 27th, 2013 16:16:

    יש לי בעיה דומה, אשמח לדעת מה היתה תשובכם בנושא זה?

  38. שלום,
    עברתי מרשת פלאפון לסלקום, פלאפון לא מוכנה לפתוח את המכשיר שקניתי מהם לרשת זרה עקב חוב שיש לי וכרגע הטיפול בחוב נעשה במנגנון משפטי עקב אי הסכמה מצידי ומצידם,
    שאליתי: האם הדבר חוקי לא לספק לי שרות זה עפ"י חוק כל עוד לא סודר עניין החוב שלי?

    תודה מראש,

  39. אני לקוחה של חברה עסקית דרך חברת פלאפון ..כלומר אני לקוחה עסקית .. החברה בה אני עובדת נתנה לנו חבילות והחתימה את בעלי על התחייבות ל 3 שנים ..אחרי שיצא החוק שאסר התחייבות לחברות הסלולר..לצערי בעלי לא שם לב וחתם על חבילה + התחייבות . אנחנו גמרנו רק 4 חודשים מה 3 שנים .. ונאלצנו לעזוב את החברה גלל שינו מקום מיגורים ועבודה והם אומרים שאנו חייבים לשלם כנס דל מאות שקלים !!!! האם הם יכולים ???
    אשמח לתגובה ..תודה רבה

  40. שלום!!!הייתי לקוח של חברת "גולן טלקום" למספר חודשים ולאחר מכן עברתי לחברה אחרת ,כשאר קיבתי חשבון סוף חודש מחברת האשראי שלי ראיתי שגולן טלקום חייבו אותי על חודש שלם למרות שעזבתי 5 ימים לאחר תחילת חיוב החשבונית החודשית,התקשרתי אליהם והנציג אמר לי מכיוון שהם מחייבים בתחילת חודש הוא לא יכול להחזיר לי את החודש ואפילו אם הייתי יום אחד הם היו מחייבים אותי על חודש מלא!!בדקתי עם חברות סלולר אחרות וכולם מחייבים "תשלום יחסי",מאוד לא נשמע לי הגיוני ,האם יש חוק שאומר שעל לקוח שעוזב הוא מחויב רק בתשלום יחסי???

    אהוד חגואל, עו"ד reply on אפריל 12th, 2013 12:58:

    לכאורה פעולת החברה איננה חוקית.
    יחד עם זאת יצוין כי לאחרונה הוגשה תביעה ייצוגית כנגד גולן טלקום בעניין זה והדבר נמצא כעת בפתחו של בית המשפט ת"צ 16725-03-13.
    ניתן לעיין בתביעה בקישור הבא

    עקיבא reply on ינואר 1st, 2015 22:26:

    האם אוכל לקבל קישור לתובענה (לא עובד כאן הקישור, ולא מצאתי בנבו), כי לי היה החודש את אותו סיפור עם גולן טלקום, מעניין אותי.
    תודה

  41. שלום!
    אני מעוניין לרכוש קו נייח, מדובר באורנג' נטוויז'ן וכו', שנותנות קו שעובד עם האינטרנט, וצריך איזשהו ראוטר שלהם,
    עכשיו יש חברות שנותנות את הראוטר בהשאלה, וכשמתנתקים מחזירים להם, ויש חברות שמוכרות את הראוטר, עד כאן הכל בסדר, הבעיה שבאורנג' באתי לעשות קו ואמרו לי שאני חייב לרכוש את הראוטר, והוא עולה 500+, וביד שניה מוכרים אותו (של אורנג') במאה ש"ח, כבר סגרתי עסקה, ואז איזה נציג פלט בטעות שלפי חוק לא יכולים לחייב אותי לרכוש ציוד אם אני לא מעוניין, האם זה נכון??
    דחוף!!! כי אני צריך להחזיר לאורנג' תשובה עוד היום…

  42. שלום וברכה
    הייתי 9 שנים לקוח פלאפון בתוכנית של מכשיר וסים כשר.
    לפני כשישה חודשים הגיעו אלי חשבונות מנופחים 12/2012 עד 01/2013 סכום של 288.11 ש"ח
    01/2013 עד 02/2013 סכום של 225.24 ש"ח
    כפניתי אליהם ובקשתי לדעת למה אני משלם כל כך הרבה כסף ,נענתי שאני לקוח VIP .
    מעניין לקוח "VIP" ללא SMS ללא אינטרנט כי זה מכשיר כשר.
    הכל לא נגמר כאן לאחר ויכוחים קיבלתי תוכנית שאני אשלם " כולל הכל" 99 ש"ח לחודש.חזרתי אליהם ואמרתי שיש בידי מכשיר כשר ושאין לי הכל כלול .ענו לי זה מה שאפשר לעזור .
    בחודש 05/2013 עברתי ל- HOT MOBILE בקשתי לנייד את המספר הכשר ולפתוח את המכשיר ל-HOT MOBILE להמשך כמכשיר כשר שאשלם עבורו פחות מ-99 ש"ח.
    חברת פלאפון ענתה שאין באפשרותה לפתוח לי את המכשיר הכשר לחברה אחרת.המכשיר נרכש ב-02/2012 כולל התוכנית סים כשר.
    אני שואל אם יש עילה לתבוע את חברת פלפון ושהחוק יכריע אותם לפתוח את המכשיר הכשר והסים הכשר ושיחזירו לי את המספר הנייד שיתעקשו לבטל את הניוד שלו מיד עם עצירת החשבון איתם.
    בתודה מראש שלמה

  43. עו"ד חגואל היקר, אשמח לקבל תשובה לשאלה הבאה:

    בחודש 1/2012, רכשתי ממירס מכשירים אשר הסתבר בדיעבד כי לא ניתן לנייד מכשירים אלה לרשתות אחרות (שכן כרטיס SIM אינו תומך ו/או פועל ברשתות אחרות). בהתאם לאמור לעיל ובהתאם לחוק ההסדרים, אני מבינה כי אסור היה על מירס למכור לי מכשירים שאינם נתמכים בכרטיסי SIM של רשתות אחרות. האם הבנתי נכון?

    כמו כן, אשמח לדעת האם הנך מתמחה בתביעות הקשורות לרשתות סלולר?

    תודה רבה,
    גולדי

  44. אשמח אם תוכלו לעזור,
    יש לי פלאפון כשר שרכשתי בסלקום,
    מסיבות כאלו ואחרות אני מעוניינת הפלאפון (הכשר) יעבוד עם SIM כשר של חברה אחרת
    אך הם לא מוכנים לפתוח לי את המכשיר בטענה שועדת הרבנים לא מאשרת לפתוח את המכשיר.
    האם מותר להם לעשות זאת?

  45. שלום רב.
    באוקטובר 2012 רציתי לעבור מסלקום להוט מובייל. סיכמתי עם הוט מובייל , ואז סלקום הציעו מחיר זהה ונשארתי בסלקום.
    הודעתי להוט מובייל על ביטול העיסקה באותו יום. בחודש נובמבר דצמבר קיבלתי חשבון בו חיוב 76 שח וזיכוי 76 שח = 0 שח לתשלום.
    לאחרונה גיליתי שהוט מובייל מחייבים אותי מינואר סך של 76 שח כל חודש. (אינני בודקת באופן שוטף את פירוט התשלומים באשראי).פניתי אליהם.
    הם טוענים שיש חוק משרד התקשורת שהם מחזירים כסף רק 3 חודשים. ושהאחריות עלי.
    אני טוענת שחודש ינואר חשבונית 0 שח – ואחריו לפתע דרישות לתשלום זו טעות שלהם ולא באחריותי.
    האם קיים חוק כזה ? איך אני גורמת להם להחזיר את הכסף שגבו בטעות בחודשים האחרונים?
    תודה, רחלי

  46. אני לקוח של חברת מירס ועשיתי ניוד לרשת פלא פון ומשום מה המכשירים לא התנתקו לי במירס, כשאני מבקש להתנתק מבקשים ממני סכום של כ1000 ש"ח קנס יציאה.
    החלפתי לפני כשנה תוכנית ואמרו לי שאין התחייבות על התוכנית ועכשיו הם אומרים שעל התוכנית החדשה באמת אין התחייבות אבל נשאר לי ההתחייבות של התוכנית הישנה ועל זה רוצים כ1000 ש"ח ובתכלס כבר שנה שהם מחייבים אותי לפי התוכנית החדשה (שנעשתה לאחר החוק החדש).

    האם עדיין הם יכולים לגבות קנס יציאה על תוכנית ישנה שאני כבר לא בזה??

  47. קבלתי ממכר מכשיר סלולרי ישן של חברת פלאפון אשר הוא נעול לסים שלהם שאלתי האם הם חייבים לפתוח לי את המכשיר לסים חופשי אפילו שאין לי כל קשר לחברה שלהם אניני לקוח של פלאפון והאם עליי לשלם להם עבור שירות זה .

  48. שלום וברכה רציתי לשאול , ב 2011 רכשתי מכשיר נייד מאורנג והעסקה הייתה לא טובה ושם הודו שהסוכן עקץ אותי וביטלו לי את העסקה , החזרתי את המכשיר , וכעת שלוש שנים לאחר מכן מתחילים לחייב אותי על המכשיר , מצד שני אין לי כעת את הדף של הביטול עסקה מה אני אמור לעשות , הם טוענים שהיה טעות מערכת ולפתע הם גילו שיש לי חוב על המכשיר . מה גם שכמה שנים לא חייבו על זה בכל מה קרה שפתאום נזכרן

  49. הייתי בהתקשרות עם חברת גולן טלקום בתעריף מוזל של 49.9 שח לחודש לתקופה מסוימת. פתאום שמתי לב שאני מחויבת בסכומים מעל 115 שח. פניתי לנציג החברה טלפונית והוא הסביר שהמחיר 49.9 שח היה רק לתקופה מסוימת בהסכם. איימתי שאעבור לחברה אחרת והם לא הסכימו להוזיל במחיר. ואז הודעתי להם שאני מתנתקת ב29 לחודש אפריל 2014 ועוברת לאורנג.
    נציגת החברה קיבלה את הודעתי להתנתקות.הודעתי שאבקש ביטול חיובים בחברת האשראי. היא תקפה אותי ואמרה שאני לא יכולה לעשות כי כבר חיבו אותי לחודש הבא. פניתי לחברת האשראי והיא אמרה שאני יכולה לבטל חיובים כי טרם הגיע החשבון לחודש הבא. למרות הודעתי על ניתוק המשכתי לקבל הודעות שאני צריכה לשלם את החשבונות כי אחרת ינתקו לי את הקו. לא התייחסתי כי הבנתי שהם מנסים שאשלם אולי יצליח להם. היום מספר חודשים אחרי אני מקבלת מכתב מעורכי דין של חברת גולן טלקום שיפר-בן זימרה-שניידר המאיימים שבמידה ולא אשלם חוב של חודש מאי 99.9שח והוצאות גביה 69.9 שח סהכ כ 168 שח ברצוני לדעת אין בידי ההסכם זרקתי אותו.האם הם יכולים לגבות סכום אחר ממה שקבעו איתי מבלי להתריע על כך. השיחות בדרך כלל מוקלטות איך אוכל להביא הוכחות לבית משפט. אני גם שלחתי להם מייל חוזר על הודעת אי תשלום ששלחו לי ואיום שינתקו אותי. מה הייתי אמורה לעשות להתנתקות. האם לא מסםיק לדבר עם נציג שירות. היא אישרה את הודעתי ולא הנחתה להתנתקות באופן אחר. אני מרגישה פראיירית ושואלת האם לשלם וזהו?

  50. שלום וברכה,
    אשמח אם תוכלו לעזור לי ,

    1.מלפני מספר חודשים בן זוגי רכש נייד עם קו הכי פשוט של ללא הגבלה עם מינימום אינטרנט וללא חבילות חו"ל ובטח שלא ביקש לפתוח שיחות לחו"ל.

    2.יחד עם זאת, לא רק שבחוזה לא הופיע ששיחות לחול פתוחות, כמובן שגם לא יידעו אותנו בשום אמצעי אחר, אלא גם לא דאגו לנתק את האופציה של שיחות חול במנוי כנהוג בכל החברות, אלא אם הלקוח ביקש אחרת או הוצע אחרת והלקוח הסכים.

    3. זמן קצר לאחר הרכישה, המכשיר נגנב, הדבר אירע בשבת.

    4. בן זוגי ניסה לפנות מספר פעמים לחברה ע"מ לנתק את הקו, אך הייתה תקלה במוקד, ולא היה ניתן להגיע לנציג ע"מ לנתק הקו.

    5. לאחר מכן, הוא ניסה לנתק את הקו דרך האתר, גם באתר שלהם באותו זמן הייתה תקלה.

    6. לכן הוא פנה לאתר "NETEK", ועקב אחר ההוראות ע"מ לבצע את הניתוק, וקיבל בדף ההתנתקות הודעה כי אישור התנתקות נשלח במייל, הוא כמובן נכנס וראה כי אכן הגיעה הודעת ניתוק מהאתר הנ"ל, אך באותו רגע לא שם לב שע"מ לסיים את התהליך היה צורך בלשלוח הודעת פקסימיליה לאישור.

    7. לאחר מספר ימים הגיע הודעה על חוב ע"ס של 1,800 ש"ח.

    8. לאחר קבלת הודעת חוב, בן זוגי פנה לחברה וראה כי לא ניתקו אותו. הוא כמובן נכנס שוב למייל ,בו שם לב שהניתוק לא הושלם.

    9. כאשר בן זוגי ניסה לברר מדוע בכלל השיחות לחו"ל היו פתוחות ולא נחסמו כראוי להיות חסומות, לא קיבל על כך תשובה.

    10. החוב הוא כמובן על השיחות לחו"ל , שבכלל היו אמורות להיות חסומות לפי החוזה.

    11. אשמח לעצתכם , איך יהיה עלי להמשיך מכן בבקשה?

    תודה.

  51. האם חנות פרטית (לא חברה סלולאריות)
    שמכרה לי טלפון לפני 3 שנים עדיין מחויבת לפתוח אותו לכל הרשתות ללא תשלום?

  52. שלום האם החוק הזה הוא רק על חברות הסלולר או על כל החברות? כלומר לא ניידות אלא האם חברה מסויימת יכולה להכריח אותי להשאר ולצאת רק בזמן מסויים ולא מתי שאני רוצה? תודה.

  53. שלום לך!
    ברצוני לדעת אם קיים חוק שאם אני לקוחה של סלקןם ומתניידת לחברה אחרת צריכהה לשלם לסלקום על כל החודש או יחסי?

  54. שלום
    הייתי בחו"ל והשארתי את הסים של חב' סלקום בנייד שלי האמת שפשוט שכחתי להוציא אותו , קבלתי חשבון על שיחות מחו"ל לארץ כולל הודעות SMS הייתי במשרדי סלקום בחדרה והודיעו לי שאני חייב לשלם את התשלום אין להם את המספרים שחייגתי כביכול מחו"ל לארץ . עד כמה שידוע לי יש חוק של כנסת ישראל שחברות הסלולר חייבים לחסום גלישה בחו"ל . בינתיים לקחו מהחשבון שלי את התשלום . השאלה שלי אם אני מגיש טביעה בבית המשפט האזרחי בטביעות קטנות על תשלום ששלמתי , אני אזכה בטביעה?
    אודה על תשובתכם.

    תודה רבה ,
    שיראזי צורי – 052-2595866

  55. לפני מספר חודשים רכשתי ביטוח למכשיר הסלולאר שרכשתי בחברת פלאפון, הביטוח הינו של חברת פלאפון.
    בתהליך הרכישה הודיעו לי כי עלי להתחייב לשנתיים למסלול הביטוח ואני אישרתי.
    לפני כשבוע צץ לי תקלה במכשיר הסלולאר, פניתי למוקד שירות פלאפון שם לקחו ממני את המכשיר למעבדה, למחרת היום יצרו איתי קשר ואמרו לי להגיע חזרה לנקודה לקחת את המכשיר ושלא ניתן לתקן אותו עקב קורוזיה (חשוב לציין כי המכשיר לא הגיע במגע עם נוזלים), בנקודה נאמר לי כי הביטוח לא מכסה נזק של השבתה.
    ביקשתי לבטל את הביטוח מכיוון שאין ברשותי את המכשיר אך הם טענו כי לא ניתן לבטל עקב ההתחייבות, ביקשתי להעביר את הביטוח למכשיר זהה שיש ברשותי אך פלאפון טענו שזה לא ניתן, שאלתי אז מה עושים? ונענתי בתשובה כי אין מה לעשות.

    האם ניתן לעשות משהו בנידון?

  56. שלום וברכה
    סגרתי חוזה לשלשה שנים מול חברה שמספקת הגנה למכשיר והם מספקים לי גם סים וגם הגנה במכיר סמלי
    כרגע החברה מחזיקה בעלות על הקו. מה שקרה שנאבד לי המכשיר…
    וכעת הם דורשים ממני להמשיך לשלם את התשלום למשך השנים הבאות כמו שנקבע. ואם אני רוצה פלאפון חדש אני צריך להוסיף על ההגנה סכום סמלי בנוסף על מה שאני משלם עכשיו.
    רציתי לדעת האם זה חוקי לחייב אותי לקבלת שרות למשך 3 שנים?
    והאם הם נקראים חברת סוללר שמספקת לי שרות ואז הם מחוייבים ךתת לי ניוד או ביטול חוזה???
    תודה מראש.